Sunday, 3 July 2016

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN PENGURANGAN SUBSIDI KEPADA RAKYAT MALAYSIA




1.1       PENGENALAN

Subsidi merupakan bantuan kewangan yang disediakan oleh kerajaan bagi memastikan harga bagi beberapa barangan dan perkhidmatan berpatutan untuk membantu rakyat Malaysia yang memerlukan barangan dan perkhidmatan berkenaan. Pengurangan subsidi bahan api dan gula adalah langkah pertama dalam pelaksanaan rasionalisasi berkala yang lebih besar. Untuk masa akan datang, tambahan dan perubahan yang sepatutnya akan dilakukan terhadap program subsidi ini. Jika subsidi berterusan pada tahap sekarang, kita mungkin akan menghadapi beberapa masalah. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), mengumumkan bahawa kerajaan tidak mampu lagi menampung kadar subsidi seperti yang ada sekarang. Malah negara akan muflis/bankrap dalam masa lima tahun kalau kadar perbelanjaan negara tidak dikurangkan.
Beliau juga membandingkan negara kita dengan Greece yang kini mengalami krisis kewangan yang teruk dan hampir muflis.

SITI HAJAR AINI BINTI MAT REJABSalah satu cara menjimatkan perbelanjaan adalah dengan mengurangkan atau menghapuskan langsung subsidi. Subsidi, tak kira subsidi tol, bahan api, elektrik, gula, tepung atau minyak masak dikurangkan atau dimansuhkan secara berperingkat mulai tahun ini. Matlamatnya adalah untuk kurangkan perbelanjaan sehingga RM103 bilion dalam tempoh lima tahun. Tugasan ini akan membicarakan secara ringkas kesan subsidi terhadap negara dan penduduk.


1.2       KEPERLUAN MENGURANGKAN SUBSIDI NEGARA

Inflasi di negara ini boleh dikawal dan diuruskan dengan baik, walaupun kerajaan mengurangkan pemberian subsidi. Ia hanya boleh dikawal sekiranya pengurangan subsidi itu dilakukan secara berperingkat-peringkat. Analisis telah dibuat oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan menunjukkan ia akan meningkat kepada tiga peratus atau turun kepada 2.9 peratus untuk masa ini. Hutang negara akan meningkat pada tahun itu sekiranya negara terus bergantung kepada pemberian subsidi kerajaan. Antara cadangan pengurangan subsidi membabitkan subsidi gas yang mengakibatkan peningkatan tarif elektrik, kenaikan kadar tol, caj hospital awam dinaikkan dan sebagainya. Kerajaan juga mencadangkan agar langkah mengurangkan subsidi petrol secara berperingkat dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi dan maju.
Malaysia merupakan salah sebuah negara yang memberikan subsidi yang banyak di dunia dengan jumlah subsidi sebanyak RM74 bilion pada 2009. Ia meliputi subsidi sosial sebanyak RM24.8 bilion, minyak sebanyak RM23.5 bilion dan makanan sehingga mencecah RM3.1 bilion. Sementara itu, kaji selidik BNM menunjukkan inflasi akan meningkat kepada empat peratus pada 2011 hingga 2012 dan berada sekitar tiga peratus selepas 2013 (Siti, 2011). Langkah ini sebahagian pelaksanaan Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia Ke-10 rasionalisasi subsidi adalah satu daripada beberapa langkah dalam Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia ke-10.
Dengan melaksanakan langkah ini yang mana seperti dikatakan Perdana Menteri akan “memperbaiki tahap kompetitif dan kebolehan pasaran... dan akan memastikan penggunaan sumber yang optimum,” Malaysia

Dato’ Haji Mat Rejab bin Kassim
sudah mengambil langkah konkrit terhadap pelaksanaan inisiatif pembaharuan ini.


SITI HAJAR AINI BINTI MAT REJABIni adalah langkah bersama yang diputuskan kerajaan dan rakyat  langkah ini dipersetujui Kabinet sebulat suara, tetapi ia tidak dilakukan kerajaan secara bersendirian. Melalui proses Makmal dan Hari Terbuka, ribuan rakyat Malaysia memberikan input terhadap keputusan ini, selepas mereka mengikuti lain-lain inisiatif, termasuk Program Transformasi Kerajaan dan sekarang Bidang Keberhasilan Utama yang mana makmal sedang berlangsung (1Klik, 2010).


2.1       PERMASALAHAN DAN OBJEKTIF KAJIAN

2.1.1   Kebaikan Subsidi Dalam Memajukan Ekonomi Negara

Orang yang beli beras bayar harga yang tinggi sedikit dan harga tambahan itu dipindahkan kepada penanam padi sebagai subsidi. Ambil contoh subsidi baja. Petani dapat baja dan pengilang dapat hasil membekalkan baja. Kalau tidak kerana skim subsidi baja, industri baja kita tidaklah sebesar sekarang. Subsidi menjana ekonomi. Seorang pengguna yang terima RM1 ringgit subsidi akan belanja duit itu. Pekedai dapat hasil. Pekedai pasti membuat keuntungan kerana barang yang dijual dengar harga RM1 itu diperolehnya dengar harga lebih rendah daripada pembekal. Pembekal beli lebih rendah dari pengilang. Setiap kali duit RM1 itu bertukar tangan, ia menambah kepada nilai ekonomi. Ia menjana pertumbuhan melalui peningkatan daya pengeluaran, menambah kuasa membeli dan mengurangkan inflasi.

2.1.2   Kesan Negatif Penarikan Subsidi Dalam Ekonomi Negara

Golongan berpendapatan rendah menghadapi masalah kemiskinan. Jika subsidi baja dan subsidi harga padi ditarik balik, ratusan ribu petani kita akan hidup dalam kemiskinan tegar dan hasil padi/beras negara merudum. Subsidi adalah sebahagian daripada ekonomi. Ia menjana pertumbuhan SITI HAJAR AINI BINTI MAT REJABmelalui peningkatan daya pengeluaran, menambah kuasa membeli dan mengurangkan inflasi. Sebaliknya jika subsidi ditarik balik, kos makanan akan meningkat kerana harga gula dan petrol meningkat. Golongan berpendapatan rendah akan menghadapi masalah kewangan.


Pengurangan subsidi pasti akan menjejaskan taraf hidup rakyat. Kuasa membeli mereka akan jatuh dan akan diburukkan lagi oleh kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Pengilang, penyedia perkhidmatan, pengedar dan pekedai akan menaikkan harga bagi menampung pengurangan atau penghapusan subsidi. Setiap peringkat rangkaian pembekalan (supply chain) akan menaikkan harga. Lebih teruk daripada itu mereka akan mengambil kesempatan membuat keuntungan berlebihan (profiteering). Api inflasi akan menyemarakkan.  Jika di luar kawalan, ekonomi Negara juga akan lumpuh.


2.2       Objektif Kajian

Objektif utama kajian ini untuk memperlihatkan keperluan sistem subsidi kepada rakyat negara dan kesan yang akan mempengaruhinya. Apa yang pasti melalui subsidi ini akan wujud kesan baik dan buruk yang perlu diberi perhatian khusus supaya ia tidak mengganggu kestabilan politik dan ekonomi negara. Antara objektif kajian ini ialah:
      i.        Melihat keperluan subsidi ini kepada pembangunan negara.
    ii.        Pengurangan subsidi sektor mana yang perlu diberi perhatian utama.
   iii.        Apakah masalah ekonomi negara yang menyebabkan perlunya pengurangan subsidi ini.

3.1       SOROTAN LAMPAU

Ashauer (1989), Easterly dan Rebelo (1993), Baxter dan King (1993) serta Bose, Haque dan Osborn (2007) yang mengesahkan bahawa peruntukan perbelanjaan atau pelaburan kerajaan ke atas infrastruktur akan menambahkan pembentukan modal awam yang mampu mempengaruhi produktiviti faktor dan output sektor swasta. Lanjutan kepada kajian-kajian tersebut, Shelton (2007) serta Folster dan Henrekson (2001) juga mendapati bahawa Walaupun keluaran negara meningkat, namun akibat daripada komposisi golongan tua dalam masyarakat juga bertambah, maka berlaku peningkatan perbelanjaan awam bagi golongan ini terutama sekali belanja sekuriti sosial. Easterly dan Levine (1997) pula membuktikan wujud korelasi negatif antara pecahan etnik di Afrika dengan penentuan perbelanjaan awam disebabkan tiada kata SITI HAJAR AINI BINTI MAT REJABsepakat yang dicapai akibat daripada set cita rasa dan keutamaan yang berbeza antara etnik. Walaupun begitu, mengikut Al-Faris (2002), keputusan ujian sebab-penyebab mengikut versi Granger bagi kebanyakan negara lebih menerima Hukum Wagner memandangkan nisbah yang tinggi diperuntukkan ke atas perbelanjaan awam yang dianggap kurang produktif seperti pertahanan dan subsidi.


Kadar inflasi Malaysia pada tahun 2012 berada pada kadar 3.3%, berdasarkan laporan Financial Times, kajian yang dijalankan oleh Northern Light mendapati 62 peratus pelabur menjangkakan inflasi akan meningkat secara global. Data ini yang dikeluarkan
di Britain menunjukkan Indeks Harga Pengguna di United Kingdom mencecah 3.7 peratus pada Januari 2011. Ini menguatkan spekulasi bahawa inflasi sedang meningkat, Inflasi dikatakan bakal mencecah kadar empat peratus dalam beberapa bulan akan datang. Kini penganalisis mempersoalkan sama ada Bank of England sudah kehilangan kredibiliti.
Pakar ekonomi percaya Indeks Harga Pengguna akan meningkat sekitar 3.4 peratus pada Disember dengan petrol, makanan dan bil utiliti memberikan tekanan paling kuat terhadap inflasi. Dalam hal ini kadar inflasi di Malaysia dijangka berada pada kadar 2.5% hingga 3% peningkatannya diramal lebih pantas menjelang separuh kedua ekoran pertumbuhan ekonomi dunia. Inflasi bakal meningkat lebih pantas sekiranya kerajaan melaksanakan cadangan pemansuhan subsidi di bawah rasionalisasi subsidi yang dikemukakan Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu). Dengan kadar 2.75 peratus, tahap Kadar Dasar Semalaman (OPR) adalah menyokong mencatat pertumbuhan teguh dan menangani tekanan inflasi semasa (Siti Rizadiana, 2011).
Harga minyak dan komoditi dijangka meningkatkan inflasi harga pengguna pada Disember dengan harga makanan terus meningkat. OPR akan kekal sekiranya kadar inflasi meningkat dalam tempoh beberapa bulan akan datang ekoran kenaikan harga komoditi dan makanan serta pelaksanaan rasionalisasi subsidi. OPR boleh meningkat sehingga 3.25 peratus dan dijangka kenaikan untuk kali ketiga sebanyak 25 mata asas lagi sekiranya diperlukan.

SITI HAJAR AINI BINTI MAT REJAB



Namun, ia bergantung kepada penurunan inflasi menjelang separuh kedua 2011.


Inflasi di negara ini boleh dikawal dan diuruskan dengan baik, walaupun kerajaan mengurangkan pemberian subsidi. Ia hanya boleh dikawal sekiranya pengurangan subsidi itu dilakukan secara berperingkat-peringkat. Analisis telah dibuat oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan menunjukkan ia akan meningkat kepada tiga peratus atau turun kepada 2.9 peratus untuk masa ini (Siti Rizadiana, 2011). Hutang negara akan meningkat pada tahun itu sekiranya negara terus bergantung kepada pemberian subsidi kerajaan. Ini menunjukkan kecenderungan kerajaan melaksanakan belanjawan berhemat dengan menetapkan peruntukan belanja pembangunan terlebih dahulu dan diikuti pengagihan belanja mengurus. Langkah ini juga dilihat mampu menjimatkan jumlah belanja mengurus semasa memandangkan jumlah belanja mengurus akan hanya diketahui setelah projek pembangunan dirancang dengan lebih teliti terutama sekali daripada aspek peruntukan kos dengan mengambil kira pergerakan tingkat harga semasa.

3.2       Hipotesis Kajian

Kerajaan telah membelanjakan RM 10.32 bilion sebagai subsidi untuk barangan keperluan asas bagi tahun 2010. Jumlah ini dijangka akan mencecah RM 20.6 bilion pada tahun 2011. Subsidi RM 10.32 bilion yang disediakan oleh kerajaan bagi mengurangkan harga barangan keperluan asas. Melalui pendekatan subsidi, kerajaan menanggung sebahagian kos harga barangan keperluan supaya harga barangan tersebut dalam pasaran tempatan dikurangkan agar golongan pendapatan rendah. Rasional pengurangan bajet subsidi bagi keperluan berikut adalah:
      i.        Apakah benar kerajaan menyediakan peruntukan yang mencukupi untuk subsidi?
    ii.        Adakah benar dakwaan harga barang kian naik kerana kerajaan tidak cekap?
   iii.        Apakah impak pendekatan pemberian subsidi kepada pertumbuhan ekonomi negara?


4.1       METODOLOGI KAJIAN

Untuk mengkaji keperluan atau perbelanjaan kerajaan yang telah dikeluarkan untuk subsidi. Kajian akan menilai perbelanjaan yang telah dikeluarkan bermula dari tahun 2011 hingga tahun Oktober 2013 dan rasional perlunya ada pengurangan subsidi kerajaan terhadap perkara-perkara tertentu berdasarkan persekitaran semasa yang kita ketahui permasalahannya. Perbandingan peratusan tersebut juga melihat kemampuan ekonomi negara mengapa perlunya ada pengurangan subsidi terhadap barangan tersebut. Perbandingan tersebut juga melihat jumlah pendapatan negara secara keseluruhan, perbelanjaan mengurus dan jumlah perbelanjaan subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menampung kos-kos tertentu dalam subsidi. Selain itu menilai keperluan rakyat yang terpaksa ditanggung akibat dari pengurangan subsidi kerajaan, terutama kepada mereka yang berpendapatan rendah.


Motivasi untuk melakukan penganggaran terhadap impak belanja awam terhadap output atau pendapatan negara ini lahir daripada dua kajian utama terdahulu. Pertama, Barro (1988) merupakan pengkaji terawal yang telah melakukan modifikasi terhadap model pertumbuhan endogenous mudah dengan memasukkan peranan sektor kerajaan menerusi perbelanjaan awam ke dalam fungsi pengeluaran seperti berikut:
y = f (k, g) = Ak1-α gα                              (1)
yang mana y adalah output per buruh, k adalah modal per buruh, A>0 adalah keluaran sut modal yang konstan, g adalah jumlah belanja awam per kapita dan 0<α<1. Kedua, ahli ekonomi Keynesian yang dipelopori oleh Keynes (1936) telah memasukkan belanja awam sebagai salah satu komponen pengiraan pendapatan negara mengikut kaedah perbelanjaan seperti berikut:
Y = C + I + G + (X-M)                              (2)
yang mana Y adalah pendapatan negara, C adalah penggunaan isirumah, I adalah pelaburan firma, G adalah belanja awam, X adalah eksport dan M pula adalah import.
Memandangkan Barro tidak mengklasifikasikan belanja awam kepada belanja produktif dan tidak produktif, lantas ia memberi inisiatif kepada kajian ini untuk hanya melihat kesan perubahan belanja subsidi terhadap output negara. Tetapi, perlu ditegaskan di sini bahawa Keynesian tidak memasukkan belanja subsidi sebagai salah satu komponen belanja awam dalam pengiraan pendapatan negara pada harga pasar dengan alasan subsidi tidak menyumbang secara langsung terhadap proses pengeluaran barangan. Namun, pengiraan terhadap pendapatan negara pada kos faktor (yang merupakan pengiraan pendapatan negara mengikut kaedah pendapatan) menuntut agar belanja subsidi turut diambilkira, lantas ia turut mewujudkan semangat inkuiri bagi kajian ini untuk mengukur kesan perubahan belanja subsidi tersebut terhadap output negara. Justeru, berpandukan kepada persamaan (1) dan (2), maka hubungan di antara belanja subsidi dengan output negara dapat dinyatakan seperti persamaan berikut:
Yt = ρ0 + ρ 1G + ut                                    (3)
Yt = φ0 + φ1S + φ2NS + ut                        (4)
Yt = ψ0 + ψ1SI + ψ2SC + ψ3NS + ut          (5)
Berpandukan persamaan (3), (4) dan (5), maka kajian ini menggunakan data tahunan makroekonomi Malaysia iaitu keluaran dalam negeri kasar (Y), jumlah belanja awam (G), jumlah belanja subsidi (S), jumlah belanja bukan subsidi (NS), subsidi input (SI) dan subsidi bagi Jurnal Kemanusiaan Bil.20 ISSN: 1675-1930 ©Universiti Teknologi Malaysia Jurnal Kemanusiaan Bil.20 6 pengguna akhir (SC). Secara tidak langsung, kajian ini mengambilkira data kategori jumlah Untuk mengkaji keperluan atau perbelanjaan kerajaan yang telah dikeluarkan untuk subsidi. Kajian akan menilai perbelanjaan yang telah dikeluarkan bermula dari tahun 2011 hingga tahun Oktober 2013 dan rasional perlunya ada pengurangan subsidi kerajaan terhadap perkara-perkara tertentu berdasarkan persekitaran semasa yang kita ketahui permasalahannya. Perbandingan peratusan tersebut juga melihat kemampuan ekonomi negara mengapa perlunya ada pengurangan subsidi terhadap barangan tersebut. Perbandingan tersebut juga melihat jumlah pendapatan negara secara keseluruhan, perbelanjaan mengurus dan jumlah perbelanjaan subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menampung kos-kos tertentu dalam subsidi. Selain itu menilai keperluan rakyat yang terpaksa ditanggung akibat dari pengurangan subsidi kerajaan,
(total) dan komponen bagi perbelanjaan subsidi. Namun, kajian ini hanya mengaplikasi data KDNK pada harga pasaran memandangkan nilai KDNK bagi kedua-dua pendekatan perbelanjaan dan pendapatan seharusnya sama selepas mengambilkira pelarasan statistik disebabkan pendapatan yang digunakan oleh input pengeluaran diandaikan akan dibelanjakan semula ke dalam pasaran. Dalam masa yang sama, data siri masa Y, G, S dan NS hanya meliputi 36 tahun bermula dari tahun 1974 hingga 2008, manakala pemboleh ubah SI dan SC hanya untuk tempoh 1990 hingga 2008. Sumber data adalah daripada Kementerian Kewangan Malaysia serta laporan kewangan tahunan Bank Negara Malaysia. Semua pemboleh ubah tersebut juga ditranformasikan ke dalam nilai log semulajadi.

5.1       ANALISIS KAJIANUntuk mengkaji keperluan atau perbelanjaan kerajaan yang telah dikeluarkan untuk subsidi. Kajian akan menilai perbelanjaan yang telah dikeluarkan bermula dari tahun 2011 hingga tahun Oktober 2013 dan rasional perlunya ada pengurangan subsidi kerajaan terhadap perkara-perkara tertentu berdasarkan persekitaran semasa yang kita ketahui permasalahannya. Perbandingan peratusan tersebut juga melihat kemampuan ekonomi negara mengapa perlunya ada pengurangan subsidi terhadap barangan tersebut. Perbandingan tersebut juga melihat jumlah pendapatan negara secara keseluruhan, perbelanjaan mengurus dan jumlah perbelanjaan subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menampung kos-kos tertentu dalam subsidi. Selain itu menilai keperluan rakyat yang terpaksa ditanggung akibat dari pengurangan subsidi kerajaan, 



Samada kita masih mahu hidup dalam penafian ataupun tidak, dalam realiti pengurusan kewangan Malaysia hari ini, pelarasan subsidi tidak dapat tidak, akan terus berjalan untuk jangka masa 4 atau 5 tahun lagi. Rasionalisasi subsidi ataupun pelarasan subsidi ini, dijangka dapat mengurangkan perbelanjaan negara dan meyakinkan pelabur dalam tekad kerajaan memperbaiki angka defisit dan hutang. Merujuk Bajet 2013, kerajaan telah memperuntukkan RM37 bilion untuk subsidi. Jika pelarasan subsidi ini berjalan dengan baik, kerajaan akan dapat mengurangkan perbelanjaan sebanyak RM37 bilion, lantas hasil lebihan pendapatan ini dapat disalurkan kepada projek-projek pembangunan negara dan kebajikan rakyat.
Namun, dengan pelarasan subsidi sebegini, semestinya ini bukan dasar popular kerana rakyat akan menanggung beban daripada kos sara hidup yang meningkat, dengan kenaikan harga bahan api, gula, tepung dan barangan harian, ditambah pula dengan tanggungjawab cukai yang perlu dibayar secara langsung mahupun tidak langsung.
Cukai yang ditanggung rakyat Malaysia ada lima jenis, iaitu cukai jualan, cukai perkhidmatan, cukai import, duti eksais dan cukai pendapatan. Kadar bagi setiap cukai berbeza di mana cukai jualan adalah 10%, cukai perkhidmatan 6%, cukai import (untuk kereta) 30%, duti eksais (untuk kereta) serendah 60% manakala cukai pendapatan setinggi 26%. Merujuk Bajet 2013 yang lalu, jumlah hasil kutipan cukai adalah RM149 bilion. Dengan lebihan pendapatan yang diperoleh hasil daripada pelarasan subsidi, seharusnya cukai juga diselaraskan supaya keseimbangan ini dapat membantu rakyat Malaysia mendepani bebanan kos sara hidup yang meningkat.
Jika pelarasan subsidi berjaya menambah pendapatan negara sebanyak RM37 bilion, seharusnya pelarasan cukai juga perlu dilaksanakan agar beban cukai rakyat dikurangkan sebanyak RM37 bilion juga, ini bermakna hasil kutipan cukai haruslah dikurangkan daripada RM149 bilion kepada RM112 bilion. Soal cukai mana yang harus dikurangkan terlebih dahulu bagi mencapai pengurangan kutipan cukai sebanyak RM37 bilion, kita mencadangkan pengurangan kadar pada cukai import, duti eksais, cukai tak langsung dan sebahagian cukai pendapatan dengan penghapusan Potongan Cukai Berjadual, harus didahulukan agar beban kos sarahidup rakyat dapat dikurangkan secara langsung dan pada masa yang sama meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat.
Hasil daripada pelarasan cukai ini, jika diterima dalam Bajet 2014 yang telah dibentangkan penghujung Oktober, akan meningkatkan lagi keupayaan berbelanja rakyat sekaligus merancakkan lagi kegiatan ekonomi negara untuk tahun fiskal 2014. Malaysia menerimapakai hujah pasaran bebas dalam pelarasan subsidi, mengapa tidak kita menerimapakai hujah pasaran bebas dalam pelarasan cukai? Persoalan seterusnya, jika Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan hasil tanaman dan galian yang bernilai ratusan bilion ringgit, mempunyai butang reset dalam pengurusan ekonomi di mana cukai boleh dilupuskan seluruhnya, mahukah kita dicukai lagi?

6.1       OUTPUT DAN PERBINCANGAN
Dalam anggaran belanja negara, pemberian subsidi adalah bertujuan untuk mengawal harga komoditi yang disubsidi, meringankan beban masyarakat untuk mendapatkan keperluan asas, memastikan pengeluar/pengilang mampu untuk menghasilkan produk khususnya keperluan asas masyaraka dengan harga yang berpatutan. Walaupun begitu, subsidi pun menyebabkan peruntukan anggaran perbelanjaan yang cukup besar dalam bajet negera. Peruntukan kewangan terhadap subsidi oleh kerajaan dalam beberapa tahun terakhir menunjukkan amaun peningkatan yang cukup besar, dan ianya perlu berkadar secara langsung dengan kemampuan kewangan negara . Peruntukan bajet subsidi yang semakin meningkat tersebut selain selaras dengan perkembangan parameter yang mempengaruhi pengiraan subsidi , juga kerana semakin meluasnya sasaran serta jenis subsidi . Sepanjang tahun 2011 hingga Oktober 2013, realiti anggaran perbelanjaan terhadap subsidi peningkatan pada tahun 2011 sebanyak RM36, 256 juta kepada RM42,404 juta tahun 2011.

JADUAL 2: PERBELANJAAN MENGURUS KERAJAAN MALAYSIA 2011-2013[1]

Walaubagaimanapun, golongan yang mendapat faedah paling banyak daripada subsidi
dalam Bajet 2013 telah mencetuskan persoalan di samping keberkesanan sistem subsidi itu sendiri. Golongan berpendapatan tinggi dan syarikat perniagaan telah mendapat manfaat yang paling daripadanya, dan bukan daripada golongan miskin. Khabar angin yang bertiup mengatakan bahawa sesetengah pengendali industri telah mengambil kesempatan daripada kelemahan undang-undang untuk membeli kuantiti yang besar diesel dari stesen minyak, menyebabkan kekurangan di Johor, Melaka dan Perak. Diesel dan petrol bersubsidi diseludup. Golongan berpendapatan tinggi dengan kereta yang besar boleh menikmati subsidi bahan api yang lebih berbanding dengan yang miskin dengan kereta kecil. Banyak kenderaan utiliti sukan dan empat roda memandu kereta juga menggunakan diesel.
Kerajaan akan memperuntukkan RM386 juta untuk memperkenalkan program keseragaman harga dan memastikan harga barangan keperluan di Sabah, Sarawak dan Labuan dijual pada harga yang lebih rendah melalui pembukaan 57 Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M). Di samping itu, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata dengan kenaikan harga bahan api antarabangsa , termasuk harga arang batu dan gas asli, penyelarasan tarif akan menjadi satu trend yang tidak dapat dielakkan pada masa hadapan. Kerajaan memberikan banyak subsidi kepada operator loji tenaga bebas untuk mengekalkan "tarif elektrik murah". Walau bagaimanapun, tarif masih perlu diselaraskan akhirnya.
Orang kaya dan miskin perlu membayar kadar tarif sama. Golongan miskin yang mungkin tidak mempunyai penghawa dingin tetapi orang kaya mungkin telah memasang sedozen penghawa dingin. Subsidi telah akhirnya diberikan kepada orang kaya. Dari tahun 2010 hingga Julai 2011, kerajaan memperuntukkan RM36.7 bilion di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk pelbagai subsidi dan bantuan, termasuk penubuhan KRIM , Rakyat Menu 1 Malaysia dan Klinik 1 Malaysia. Walau bagaimanapun, manfaat ini boleh juga dinikmati oleh golongan kaya.
Kerajaan juga memberikan subsidi kepada syarikat-syarikat lain. Menurut laporan kewangan Proton pada 31 Mac, 2011, ia telah menerima RM175 juta insentif R & D. Adakah kerajaan membuat kajian sama ada jenis-jenis subsidi berkenaan berkesan atau tidak, dan juga kepada tahap manakah rakyat boleh menikmati faedahnya. Oleh kerana terdapat banyak kelemahan dalam sistem subsidi yang sedia ada, Perdana Menteri berkata semasa menyampaikan ucapan Bajet 2013 beliau bahawa kerajaan akan menukar subsidi pukal ke dalam subsidi yang disasarkan.
Saya percaya bahawa kerajaan akan melaksanakan program rasionalisasi subsidi dan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selepas pilihan raya umum untuk mengurangkan subsidi dan meningkatkan hasil cukai, dan menggunakan wang itu untuk membantu golongan miskin dan kurang upaya. Kadar bantuan kumpulan-kumpulan sasaran akan ditambah untuk membantu mereka menampung kos yang semakin meningkat hidup. Dasar gaji minimum adalah untuk sasaran yang sama. Walau bagaimanapun, kenaikan gaji manakala harga semakin meningkat akhirnya akan meningkatkan kos perdagangan dan perindustrian, menyebabkan produk akhir kehilangan daya saing mereka di pasaran antarabangsa .
Selain itu, pengukuhan skim bantuan rakyat mungkin menyebabkan negara menjadi sistem negara kebajikan ala Eropah , yang boleh menjadikan negara ke dalam keadaan malas. Malaysia perlu belajar dari Hong Kong dan Singapura yang menguruskan dengan baik kewangan negara dan kembali lebihan fiskal kepada rakyat. Satu set dasar-dasar sosial yang adil juga penting untuk membantu golongan miskin membeli rumah dan menyelesaikan masalah pendidikan. Sistem subsidi yang sedia ada telah gagal untuk membawa golongan miskin keluar daripada belenggu kemiskinan manakala sumber kewangan telah diserap oleh golongan berpendapatan tinggi. Subsidi adalah mudah disalahgunakan dan satu mekanisme yang betul perlu dilaksanakan, bukan sekadar mengurangkannya.



Rumusan

Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan tiga keputusan utama. Pertama, kewujudan hubungan dua hala antara output negara dan belanja subsidi secara signifikan dalam jangka pendek. Hal ini menjelaskan bahawa belanja subsidi dapat membantu usaha pemulihan ekonomi secara semulajadi terutama sekali menerusi subsidi input terhadap sektor yang menjadi tulang belakang ekonomi negara. Manakala bagi jumlah subsidi tahunan yang akan diperuntukan pula, ia sememangnya bergantung kepada pertumbuhan ekonomi negara serta kemampuan kewangan fiskal, terutama bagi subsidi makanan dan petroleum yang amat terdedah kepada turun naik harga di pasaran dunia. Ciri saling bergantungan ini juga akan menjadi semakin kompleks apabila ia dikaitkan dengan persoalan sama ada ia perlu bersifat counter-cyclical atau procyclical memandangkan peranan kumpulan berkepentingan yang sama sekali tidak boleh diabaikan dalam pembentukan dasar fiskal sesebuah negara.
Kedua, memandangkan belanja subsidi dan subsidi kepada pengguna akhir mempengaruhi belanja bukan subsidi serta wujud hubungan dua arah antara belanja bukan subsidi dengan output dalam jangka panjang, maka seharusnya peruntukan terhadap komponen belanja awam produktif dan tidak produktif dilakukan dengan mengambilkira aspek kecekapan komponen belanja awam tersebut dalam merangsang pertumbuhan output, serta menstabil kedudukan kewangan fiskal dan imbangan pembayaran secara serentak. Perlu ditegaskan di sini bahawa kerajaan tidak semestinya perlu menambah jumlah belanja awam, tetapi peruntukan terhadap komponen belanja awam yang harus sentiasa dikaji dan diubah selaras dengan keperluan semasa negara.
Ketiga, disebabkan tidak wujud hubungan yang dominan antara jumlah belanja awam dengan output dalam jangka panjang, maka ini mencerminkan kepentingan peranan yang dimainkan oleh sektor swasta dalam menggerakkan program pembangunan negara. Usahasama kerajaan-swasta ini dilihat semakin releven terutama sekali ke arah menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi. Dalam kata lain, kekukuhan ekonomi yang mapan menuntut pihak kerajaan dan swasta sentiasa bekerjasama dan saling memantau tindakan masing-masing. Namun apa yang penting kini, bagi menjadikan penawaran belanja subsidi cekap, maka kerajaan perlu terlebih dahulu memahami keperluan sebenar masyarakat dan pihak swasta di samping memastikan kebocoran subsidi dapat dihapuskan sepenuhnya.
 
Rujukan

· (2012). Buku Maklumat Perangkaan Malaysia 2012. Putrajaya, Malaysia. Penerbit Jabatan Perangkaan Malaysia

· (2013). Laporan Ekonomi Malaysia 2012/2013. Atas Talian. Dilayari Pada 2 Disember 2013 dari laman web Kementerian Kewangan Malaysia http://www.treasury.gov.my/ index.php? option=com_content&view= article&id= 2281%3A laporan -ekonomi- 20122013&catid=73%3A senarai-laporan-ekonomi& Itemid=174 &lang=my

· 1Klik. (2010). Program Rasionalisasi Subsidi. Atas talian 29 November 2013, dari http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/ekonomi/7088-program-rasionalisasi-subsidi.html

Al-Faris, A.F. (2002). Public expenditure and economic growth in the Gulf Cooperation
Council Countries. Applied Economics 34: 1187-1193.

Ashauer, D. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics 23:177-200.

Barro, R.J. (1981). Output effects of government purchases. Journal of Political Economy 89: 1086-1121.

Baxter, M., & King, R. (1993). Fiscal policy in general equilibrium.American Economic Review 83: 315-334

Easterly, W, & Rebelo, S. (1993). Fiscal policy and economic growth: An empirical
investigation. Journal of Monetary Economics 32: 417-458.

Norain Mod Asri , Wook Endut, Md Zyadi Md Tahir .(2009).   Kesan Subsidi Terhadap Output: Pendekatan Ardl. Jurnal Kemanusiaan Bil.20 ISSN: 1675-1930 Universiti Teknologi Malaysia

Siti Rizadiana Rahmat. (2011). Kadar Inflasi Di Malaysia Membimbangkan. Atas talian 28 November 2013, dari http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/polisi-awam/586-kadar-inflasi-di-malaysia-membimbang.


[1] Sumber: Laporan Ekonomi 2012/2013, Kementerian Kewangan Malaysia


No comments:

Post a Comment