Monday, 20 June 2016

Memahami Local Agenda 21 (LA21)





Pendahuluan

Local Agenda 21 (LA 21) merupakan salah satu program yang diputuskan dalam sidang kemuncak United Nations Commissions On Environmnet And Development (UNCED) pada tahun 1992, atau juga dikenali sebagai Earth Summit di Rio de Janeiro, Brazil. Persidangan ini telah memberi kesedaran antarabangsa bahawa pentingnya penekanan terhadap isu pembangunan dan persekitaran di samping meletakkan pembangunan lestari sebagai agenda yang utama. Hasil terpenting persidangan ini ialah dokumen Agenda 21 yang menjadi penggerak kepada usaha pembangunan lestari yang lebih serius dengan kerjasama 179 negara yang secara rasmi menandatanganinya dan hampir 12,000 pihak berkuasa tempatan menyatakan komitmen untuk menerapkan pembangunan lestari dalam strategi pembangunan peringkat nasional. Justeru itu, pihak berkuasa tempatan bertanggungjawab berkerjasama dengan pihak-pihak berkepentingan yang laini aitu komuniti setempat, pihak swasta, agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan terjalin untuk menjayakan agenda global ini.

Sehubungan dengan itu, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan United Nations Development Program (UNDP) memulakan pelaksanaan Program LA21 menerusi Program Perintis LA21 pada bulan Mac 2000.
Program LA21 yang memberi tumpuan kepada kerjasama ataupun partnership antara PBT, masyarakat dan sektor swasta ke arah pembangunan mampan jika dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh mampu mewujudkan persekitaran yang selesa, selamat dan harmoni serta melahirkan sebuah masyarakat yang sihat dan peka terhadap isu-isu alam sekitar , sosial dan ekonomi.
Tugasan bagi melengkapkan modul GMGA2053 ini akan menghuraikan lebih lanjut kepentingan program LA21 dalam menggalakkan penyertaan orang ramai dalam usaha pembangunan Lestari dengan menjadikan Proggram LA 21 mel zaaba yang dilaksanakan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sebagai comtoh Pihak Berkuasa Tempatan yang menjadi subjek dalam tugasan ini disamping menganalisis kajian-kajian ilmiah yang dijalankan oleh ahli-ahli akademik yang berkaitan LA21.



Objektif Kajian
Sejak deklarasi Earth Summit di Rio de Janeiro, Brazil pada tahun 1992, Malaysia telah mengambil inisiatif menyokong Agenda 21, Pelan Tindakan Global ke arah pembangunan mampan untuk abad ke-21. Program LA21, iaitu Agenda 21 di peringkat tempatan menekankan penglibatan dan peranan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam melaksanakan pembangunan mampan di peringkat tempatan sebagaimana yang dinyatakan dalam bab ke-28 Agenda 21. Pembangunan mapan boleh didefinisikan sebagai ‘pembangunan yang memenuhi keperluan sekarang tanpa menidakkan keperluan generasi yang akan datang. Ia termasuk keperluan terhadap kawalan kependudukan, makanan dan keselamatan dan sumber tenaga[1]”.
Oleh itu, tugasan ini jalankan dengan memilih Dewan Bandaraya Kuala Lumpur selaku PBT sebagai subjek kajian terhadap sejauh manakah mereka telah memainkan peranan dalam melaksanakan Local Agenda 21 ke arah pembangunan mapan. Berasaskan kepada tiga perkara utama yang dititikberatkan dalam Local Agenda 21 iaitu ekonomi, sosial dan alam sekitar, penulis cuba mengupas tugasan ini dari beberapa perspektif supaya objektif tugasan dapat difahami oleh pembaca. Disamping itu, penulis akan cuba untuk mendedahkan masyarakat dan sektor swasta tempatan kepada isu-isu pembangunan mapan, menjelaskan bahawa tanggungjawap pembangunan mapan adalah tanggungjawap bersama dan merumuskan strategi dan pelan tindakan LA21 berdasarkan isu-isu pembangunan mapan terhadap dua buah PBT yang telah dipilih sebagai subjek kajian/tugasan.     




Pernyataan Masalah
Secara umumnya LA21 adalah merupakan satu dasar mikro ke arah merealisasikan pembangunan mampan atau pembangunan lestari. Secara khususnya LA21 adalah merupakan satu program yang dibuat untuk menubuhkan satu perkongsian antara pihak berkuasa tempatan iaitu yang terdiri dari Majlis Daerah, Perbandaran, Majlis Bandaraya dan Dewan Bandaraya, MEL ZAABA masyarakat dan syarikat perniagaan yang terdiri daripada sector swasta untuk membincangkan, mendapat kata sepakat, merancang seterusnya bertindak terhadap isu-isu pembangunan mapan yang mempengaruhi kehidupan.
Pemilihan terhadap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) adalah  disebabkan mereka telah melaksanakan program LA 21. Pelbagai  program dan kerjasama oleh DBKL telah dirancang, dijalankan dan telah mencapai kejayaan dengan bersandarkan kepada proses-proses pelaksanaan yang digariskan berpandukan Program LA 21[2].   Kebanyakan masalah dan penyelesaian yang ditangani oleh LA 21 berakar umbi dalam kegiatan tempatn, mka penyertaan dan kerjasama PBT menjadi faktor penentu bagi mencapai matlata dan kejayaan program serta usahamsama yang dijalankan. 






Pembangunan Mapan
Melalui penerangan di atas, dapat diringkaskan bahawa LA 21 adalah merupakan dasar mikro yang menekankan mengenai pembangunan lestari atau kini lebih dikenali sebagai pembangunan mampan, dimana secara umumnya pembangunan mampan adalah merupakan pembangunan yang mengimbangkan pembangunan ekonomi dengan keperluan-keperluan social dan alam sekita. Sepertimana yang kita ketahui, konsep pembangunan mampan mula dicetuskan pada awal 1960-an hingga 1970-an dimana kredibiliti dan relevennya pembangunan lazim dipersoalkan. Pada masa yang sama, kesedaran sejagat bahawa pentingnya persoalan mengenai alam sekitar digambarkan oleh Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICED) di Rio de Janeiro pda Jun 1992. Penyusunan strategi dalam pembngunan mapan agar LA 21 dapat dilaksanakan amat penting, antaranya:-
  • Agenda 21 merupakan satu Pelan Tindakan Global Ke Arah Pembangunan Mampan Untuk Abad Ke-21. Ia dihasilkan melalui deklarasi Earth Summit di Rio de Janeiro, Brazil pada tahun 1992 yang dihadiri oleh 178 buah negara termasuk Malaysia. Pelan Tindakan Global tersebut mengandungi 40 bab yang menghuraikan langkah-langkah yang perlu dilaksanakan ke arah pembangunan mampan.
  • Bab ke-28 Agenda 21 menekankan peranan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam melaksanakan pembangunan mampan di peringkat tempatan menerusi Program Local Agenda 21 (LA21). Oleh yang demikian LA21 adalah Agenda 21 yang dilaksanakan di peringkat tempatan. Local Agenda 21 (LA21) merupakan suatu program yang menekankan penglibatan 3 pihak, iaitu PBT, masyarakat dan sektor swasta berkerjasama untuk merancang dan menguruskan kawasan persekitaran mereka ke arah pembangunan mampan dan kualiti hidup yang lebih tinggi.
Secara umumnya, pemuliharaan alam sekitar menjadi bahagian penting dalam pembangunan, manakala pembangunan ekonomi yang tidak terkawal akan meninggalkan pelbagai masalah ke atas alam sekitar seperti kemusnahan dan kepupusan sumber asli. Pembangunan mampan atau mampu bertahan  didefinisikan sebagai pembangunan yang mmenuhi aspek-aspek sosial, ekonomi dan budaya. Pada masa yang ama pembangunan mampan juga merupakan pembangunan berteruskan konomi dan osial semua dan pada masa yang sama melindungi  dan memelihara alam sekitar. Hasil daripada itu, laporan Bruntland telah mendefinisikan pembangunan mampan sebagai pembangnan yang memenuhi keperluan generasi kinintanpa menjejaskan keperlun generasi akan datang. Pada masa yang ama World’s Commission On Environment (WECD) telah mendefinisikan pembangunan lestari sebagai pembangunan yang memenuhi keperlun gnerasi pada masa kini, tanpa mengabaikan kepentingan generasi yang akan datang dalam memenuhi keperluan mereka kelak.
Pembangunan mampan diadakan bagi meningkatkan kualiti dan kesedaran hidup semua lapisan masyarakat melalui kerjasama, menggalakkan penyertaan aktif masyarakat tempatan untuk berbincang dan menyumbangkan idea secara muafakat, dan pembangunan mampan turut menekankan konsep perkongsian tanggungjawap menjaga halaman, bak kata pepatah, “dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung”. Persoalannya disini apatah tujuan konsep pembangunan mampan diperkenalkan. Pembangnan mampan melalui LA 21 yang menjuruskan penglibatan dan penyertaan masyarakat (community participation) serta pendekatan dalam “bottom up” adalah bertujuan meningkatkan kualiti dan keselesaan hidup semua lapisan masyarakat melalui kerjasama dan menggalakkan penyertaan aktif masyarakat tempatan untuk berbincang dan menyumbang idea secara muafakat dan menggalakkan perkongsian tanggungjawap.
Jadi, dalam hal ini masyarakat memainkan peranan menyertai aktiviti kemasyarakatan secara aktif. Pada masa yang sama masyarakat juga perlu saling tegur menegur secara membina supaya setiap tindakan yang dinbuat dapat diperlok dan diperkemas dari masa ke semasa. Dalam konteks ini, kawasan persekitaran hendaklah dipastikan sentiasa bersih dan sentiasa mengamalkan nilai-nilai hidup sihat. Hal ini turut menekankan kepekaan kepada isu-isu disekeliling masyarakat tersebut dan bertindak secara tepat dan bijak. Konsep Pembangunan mapan secara ringkasnya ialah:
  1. Pembangunan mampan ialah pembangunan yang dapat memenuhi keperluan pada masa sekarang tanpa menjejaskan keupayaan memenuhi keperluan pada masa depan.
  2. Pembangunan bandar yang mampan harus dijalankan dengan mengambil kira keupayaan menampungnya; pengambilan sumber, pengagihan bahan buangan serta kadar pencemaran yang dicetuskan ke atas bandar dan kawasan sekelilingnya.(White & Whitney, 1992)
Pembangunan bandar yang mampan perlulah mengambil kira keadilan sosial, keperluan manusia asas, kesihatan awam, kesedaran persekitaran MEL ZAABA dari segi ruang dan masa. Salah satu cara untuk mencapai pembangunan mampan tersebut adalah melalui kesihatan ekonomi bandar. Justeru itu, aktiviti ekonomi, peluang pekerjaan dan kemiskinan perlu diambil perhatian dan daripadanya peranan aktiviti informal serta perdagangan skala kecil(petty commodity sector) menjadi penting.(David Drakakis-Smith, 1995). Antara tujuan pembangunan mapan ialah:-
1. Pemuliharaan Sumber
  • Memastikan penerusan penawaran sumber semulajadi pada masa sekarang dan akan datang melalui penggunaan tanah yang efektif, pengurangan sumber yang tidak boleh diperbaharui, pemuliharaan kepelbagaian sumber semulajadi.
  • Pemuliharaan merangkumi penggantian sumber, perubahan dalam cara penggunaan dan memberi perhatian kepada faktor ‘intangible’ seperti nilai keselesaan dan nilai warisan.
2. Pembangunan Fizikal
  • Memastikan pembangunan alam bina akan berharmoni dengan alam semulajadi di mana hubungan mereka adalah seimbang dan saling memanfaatkan.  
  • Membantu menyedarkan komuniti tentang peluang yang terdapat di kawasan tersebut.
  • Meminimumkan pembaziran sumber dan keburukan yang akan dibawa kepada komuniti apabila sesetengah kawasan perniagaan mengalami tekanan pembangunan yang melampau sedangkan sesetengah kawasan mengalami kemerosotan perniagaan seperti penutupan kedai dan kehilangan pekerjaan.  
3. Kualiti Alam Sekitar
  • Mengelakkan pencemaran alam, melindungi kapasiti ekosistem dan mengelakkan pembangunan yang akan mengancam kesihatan manusia atau menjejaskan kualiti kehidupan.  
  • Mengurangkan atau mengubah proses pengeluaran atau perniagaan yang akan menjejaskan kualiti hidup manusia. Cara pembuangan dan pelupusan sampah harus dititikberatkan. 
4. Kesaksamaan Sosial:
  • Mengelakkan pembangunan yang akan menambahkan jurang antara golongan kaya dan miskin serta menggalakkan pembangunan yang dapat mengurangkan ketidaksamaan sosial.   
  • Mengurangkan pembaziran tenaga manusia. Kesaksamaan sosial perlu dipelihara dari segi peluang ekonomi di sesuatu kawasan.  
5. Penyertaan Politik
  • Menggalakkan penyertaan komuniti dalam membuat keputusan.
  Analisis Kajian Mengenai LA21


Jika dilihat dari aspek pelaksanaan, LA 21 di Malaysia telah dimulai pada tahun 2000. Empat PBT telah dipilih sebagai perintis bagi memulakan program yang mempunyai agenda besar ini. PBT yang terlibat ialah Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ), Majlis Perbandaran Kuantan (DBKL), Majlis Perbandaran Miri (MPM) dan Majlis Daerah Kerian (MDK). Ke empat-empat PBT yang terpilih diberikan tanggungjawap besar bagi memastikan pelaksanaan program LA 21 di Malaysia mampu memenuhi kehendak dan tujuan penubuhannya.
Pelaksanaan LA 21 telah dijadikan dasar kerajan dan melalui Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT), semua PBT di Malaysia telah diarahkan mewujudkan Jawatankuasa LA 21 diperingkat PBT masing-masing mulai tahun 2004. Keperluan mewujudkan Jawatankuasa LA 1 adalah bertujuan untuk membolehkan aspirasi kerajan, ,elalui pelaksanan program LA 21 dapat disemarakkan di seluruh negara.
Namun, persoalan utama yang wujud ialah, sehingga kini terdapat beberapa isu, cabaran dan rintangan terhadap pelaksanaannya terutama kewujudkan dan pelaksanaan LA 21 di semua PBT sehingga ini yang dilihat gagal menyahut arahan dan cabaran KPKT. Jesteru, tugasan ini akan cuba mengupas beberapa isu dan    masalah yang timbul berkaitan dengannya dengan merujuk dan membuat rujukan terhadap beberapa kajian yang dijalankan oleh ahli akademik tempatan mel zaaba terhadap perkara ini. Melalui pemerhatian terhadap beberapa kajian yang dijalankan oleh ahli akademik tempatan terhadap pengimplimentasian LA 21 di beberapa buah PBT mendapati bahawa terdapat pro dan kontra terhadap pelaksanaannya. Namun begitu, analisis dan kajian yang dijalankan menampakkan bahawa pelaksanaan  LA 21 telah berjaya mengembeling dan melibatkan tiga pihak utama iaitu PBT, penduduk dan syarikat swasta ke arah kerjasama untuk merancang dan menguruskan kawasan persekitaran mereka kea rah pembangunan mampan dan meningkatkan kualiti hidup mereka.

5.1
ANALISIS TERHADAP KAJIAN OLEH  ABDUL HALIM AHMAD DAN MOHAMAD SUKERI KHALID DAN YUSUF BIN PON
Ketiga-tiga pengkaji di atas merupapakn pensyarah di Kolej undang-Undang, Kerajaan Dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia. Kajian yang bertajuk ‘Ke Arah Pembangunan Mampan Setempat: Plaksanaan Local Agenda 21 Oleh Pihak Berkuasa Tempatan di Malaysia memberikan fokus terhadap pelaksaaan LA 21 di Majlis Daerah Kubang Pasu Kedah. Antara perkara yang dikaji ialah kelewatan pelaksanaan LA 21, program-program yang dijalankan, sambutan dan penyertaan masyarakat dan orang awam serta sejauh mana masyarakat mengetahui mengenainya.
Hasil dapatan dari kajian mendapati bahawa kelewatan pelaksanaan LA 21 ialah kerana kekurangan maklumat berkaitan, masalah peruntukan kewangan dimana sumber kewangan utama sediada adalah dari kewangan negeri yang sememangnya terhad manakala sumbangan dari swasta pula adalah kurang menggalakkan memandangkan mereka masih belum menyedari mengenai kepentingan LA 21. Oleh itu, pengkaji mencadangkan agar PBT menghebahkan mengenai LA 21 supaya penyertaan pihak swasta akan meningkat.
Masalah kerjasama antara kakitangan PBT jga menjadi faktor terhadap kegagalan LA 21 untuk mencapai matlamatnya. Hasil kajian mendapati terdapat masalah dalaman PBT yang mrencatkan pelaksanaan LA 1 dan aduan juga telah dibuat kepada Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan. Selain itu, penglibatan masyarakat setempat dan pihak swasta juga sukar diperolehi dalam menyumbang samada tenaga mahupun kewangan. Ini menyukarkan pihak PBT dalam melaksanakan program dan aktivit yang dirancang dalam LA 21.     

5.2
KAJIAN
OLEH JAMALUDIN MUSTAFFA
Jamaludin Mustaffa merupakan pelajar PhD, Universiti Sains Malaysia yang melakukan kajian bertajuk ‘Aspek Keselamatan Awam Dalam Pembentukan Bandar Selamat Di Malaysia: Kajian Kes Alor Star, Kedah’ bagi melengkapkan tesis beliau. Kajian berkenaan yang mengkhususkan kepada aspek keselamatan turut menyentuh mengenai LA 21. Melalui kajian berkenaan, pengkaji turut menyentuh mengenai LA 21 kerana keselamatan merupaakn salah satu dari empat agenda keutaman Program LA 21.
Kajian dijalankan di enam buah taman perumahan dan melalui penglibatan beberapa buah agensi kerajaan bagi menjadikan matlamat Bandar selamat dalam LA 21 seperti Polis DiRaja Malaysia, Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa, Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional serta Majlis Bandaraya Alor Setar sebagai pengerusi dalam Jawatankuasa yang dibentuk dalam LA 21 bagi hal ehwal keselamatan telah mendapati bahawa terdapat beberapa hasil dapatan yang diperolehi. Responden mengatakan bahawa tahap keselamatan telah meningkat dan mereka merasa yakin bahawa program LA 21 yang telah dijalankan telah memuaskan mereka. Disamping itu, penglibatan masyarakat dalam taman-taman perumahan yang dijadikan responden memberikan tindak balas positif dengan memberikan kerjasama dan ini meningkatkan lagi kejayaan LA 21.




Faedah perlaksanaan LA21
Menurut Kementerian, Kesejahteraan, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan pada tahun  2002, perlaksanaan projek LA21 sememangnya menjanjikan kebaikan kepada semua pihak yang terlibat. Antara faedah yang bakal diterima adalah:-
        i.            Sebagai Individu: Sebagai masyarakat setempat dan individu yang terlibat, segala pendapat yang diberikan akan diambilkira dalam perancangan dan pelaksanaan programprogram untuk meningkatkan kualiti hidup. Ini kerana PBT adalah merupakan pihak yang lebih peka kepada keperluan-keperluan masyarakat setempat. Dengan cara demikian, ia dapat mewujudkan alam sekitar yang lebih selesa, kualiti hidup yang lebih tinggi dan seterusnya dapat meningkatkan rasa bangga, cinta dan bertanggungjawab kepada alam sekitar.
      ii.            Persatuan Atau Syarikat: Dengan perlaksanaan LA21 maka ia dapat meningkatkan imej pertubuhan atau syarikat sebagai badan masyarakat atau korporat yang bertanggungjawab dan
    iii.            peka terhadap keperluan-keperluan masyarakat tempatan dan pihak-pihak berkepentingan yang lain. Syarikat dan persatuan dapat menjalankan program- program dengan lebih berkesan kerana adanya kerjasama daripada pihak-pihak berkepentingan yang lain. Selain itu ia juga dapat memberi peluang untuk merancang dan menguruskan pembangunan alam sekitar kawasan anda
    iv.            bersama-sama dengan PBT. Ia juga dapat memberi input kepada dasar-dasar dan kaedah operasi tempatan yang ada kesan kepada alam sekeliling, selain berkhidmat untuk masyarakat.
      v.            Wakil Kerajaan: Faedah yang diterima oleh wakil kerajaan adalah dapat meningkatkan persefahaman antara masyarakat dengan pihak kerajaan dan dapat meningkatkan sokongan masyarakat kepada program-program yang akan membawa manfaat kepada semua. Dengan penglibatan seseorang wakil kerajaan, maka ia dapat mempertingkatkan imej sebagai wakil kerajaan yang mempraktikkan tadbir urus yang baik (good governance) dengan adanya penyertaan awam, ketelusan, kepekaan dan kesepakatan.
    vi.            Pihak Berkuasa Tempatan: Faedah yang diterima oleh PBT adalah dapat meningkatkan berjasama antara PBT, sektor swasta dan masyarakat dengan pengurusan kawasan persekitaran yang lebih teratur dan cekap kerana wujudnya kerjasama antara masyarakat dan PBT. Selain itu, pembangunan bandar juga akan lebih teratur dan peka kepada keperluan tempatan. Disamping itu juga, sokongan dan penglibatan masyarakat akan dapat dipertingkatkan dan seterusnya hasrat serta hala tuju masyarakat, sektor swasta dan MBJB dapat diselaraskan



 



Citi-Ciri LA21
Bagi proses perlaksanaan LA21, PBT perlu menerapkan ciri-ciri seperti mana dibawah iaitu:-
        i.            Menangani keperluan ekonomi, sosial dan alam sekitar bersama
      ii.            Merumus wawasan masa hadapan yang mampan berdasarkan sepersetujuan (consensus)
    iii.            Melibatkan masyarakat tempatan
    iv.            Mewujudkan badan atau forum yang terdiri daripada pihak-pihak yang berkepentingan untuk menguruskan proses ini
      v.            Merumuskan pelan tindakan dengan sasaran-sasaran tertentu
    vi.            Mewujudkan rangka kerja pemantauan dan laporan perkembangan projek
  vii.            Merumuskan petunjuk-petunjuk pembangunan mampan
viii.            Melaksanakan aktiviti-aktiviti dan program-program untuk menjayakan pelan-pelan tindakan yang telah dirumuskan


 Prinsip LA21

Local Agenda 21 (LA21) ialah suatu program untuk masyarakat, sektor swasta dan pihak berkuasa tempatan (Majlis Daerah, Majlis Perbandaran, Majlis Bandaraya dan Dewan Bandaraya) bekerjasama untuk merancang dan menguruskan kawasan persekitaran mereka ke arah pembangunan mampan. Melalui Local Agenda 21, masyarakat tempatan boleh melibatkan diri untuk mengenalpasti dan mengkaji isu-isu pembangunan mampan,  membentuk pelan tindakan untuk menangani isu-isu tersebut dan melaksanakan pelan tindakan itu. Melalui kerjasama ini, pihak berkuasa tempatan bersama-sama dengan masyarakat dapat membuat pelan yang sesuai untuk memastikan kepentingan bersama dapat dipelihara selaras dengan pembangunan mampan. Pendekatan asas program ini ialah pendekatan "bottom-up", atau dari akar umbi ke atas.  Ini bermakna, penduduk-penduduk tempatan sendiri akan terlibat dalam menentukan pelan tindakan bagi kawasan masing-masing. Sebagai contoh, penduduk tempatan terlibat scara langsung mengenai perbincangan, bengkel atau aktiviti berkaitan dengan isu-isu tempatan.
            Secara umumnya, Local Agenda 21 berasal dari persidangan Earth Summit di persidangan Rio de Janeiro, 1992. Local Agenda 21 menekankan alam sekitar dan pembangunan yang seimbang dan mampan. Ia Merupakan program tindakan pembangunan mapan global dan angka “21” menandakan abad ke-21. Semasa persidangan Earth Summit tersebut lebih 178 wakil kerajaan termasuk Malaysia menandatangani perjanjian mengenai Local Agenda 21. Local Agenda 21 mengandungi 40 bab yang kesemuanya berhubung dengan pembangunan mampan; dan bab 28 Agenda 21 bertajuk ” Usaha Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Dalam Menyokong Agenda 21 ”.
Mengikut Brundtland Report 1987, takrif pembangunan mapan ialah pembangunan yang dapat memenuhi keperluan pada masa sekarang tanpa menjejaskan keupayaan memenuhi keperluan pada masa depan. Selain itu, mengikut White & Whitney, 1992 menyatakan pembangunan bandar yang mampan harus dijalankan dengan mengambil kira keupayaan menampungnya; pengambilan sumber, pengagihan bahan buangan serta kadar pencemaran yang dicetuskan ke atas bandar dan kawasan sekelilingnya. David Drakakis-Smith (1995) menyatakan bahawa pembangunan bandar yang mampan perlulah mengambil kira keadilan sosial, keperluan manusia asas, kesihatan awam, kesedaran persekitaran dari segi ruang dan masa. Salah satu cara untuk mencapai pembangunan mampan tersebut adalah melalui kesihatan ekonomi bandar. Justeru itu, aktiviti ekonomi, peluang pekerjaan dan kemiskinan perlu diambil perhatian dan daripadanya peranan aktiviti informal serta perdagangan skala kecil menjadi penting.
Justeru itu, dengan antipati perlaksanaan Local Agenda 21 melibatkan pihak berkuasa tempatan atau kerajaan tempatan, maka kajian ini membuat analisis terhadap perlaksanaan Loacal Agenda 21 oleh Majlis Bandaraya Miri. Secara umumnya, pelaksanaan Program Local Agenda 21 di Malaysia Projek Perintis LA21(2000) ini dimulakan pelaksanaanya di Malaysia pada tahun 2000 melalui Projek Perintis LA21 yang melibatkan empat buah PBT, iaitu Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Majlis Bandaraya Petaling Jaya(MBPJ), Majlis Bandaraya Miri (MBM), dan Majlis Daerah Kerian (MDK). Projek Perintis ini dilaksanakan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dengan kejasama Unit Perancangan Ekonomi(EPU), Jabatan Perdana Menteri dan United Nations Development Program (UNDP).
Beberapa prinsip-prinsip LA21 telah digariskan oleh KPKT bagi mencapai objektif ke
arah pembangunan mampan iaitu:-
        i.            Penyertaan Dan Ketelusan: Melibatkan masyarakat tempatan termasuk pihak swasta, pihak berkuasa tempatan dan jabatan-jabatan kerajaan lain dalam semua program LA21. Maklumat tentang
      ii.            program LA21 dan pembangunan mampan mestilah sentiasa terbuka kepada
    iii.            masyarakat tempatan.
    iv.            Usahasama: Mewujudkan usahasama dan tanggungjawab bersama antara semua pihak
      v.            berkepentingan di semua peringkat program LA21.
    vi.            Kebertanggungjawaban: Memastikan bahawa semua rakan usahasama bertanggungjawab kepada keputusan dan tindakan yang diambil.
  vii.            Pendekatan Menyeluruh: Menangani punca masalah-masalah sosial, ekonomi dan alam sekitar dengan cara yang sepadu dan merangkumi seluruh masyarakat tempatan.
viii.            Peka Kepada Keupayaan: Memastikan bahawa corak hidup dan pembangunan kita adalah mesra alam dan selaras dengan keupayaan alam sekitar.
    ix.            Kesaksamaan: Memastikan bahawa semua lapisan masyarakat tempatan, tanpa membezakan kaum, jantina, umur, keupayaan, taraf sosio-ekonomi atau latar belakang, diwakili dalam program LA21.
      x.            Mementingkan Masa Hadapan: Memastikan bahawa kepentingan-kepentingan masa kini dan lebihlebih lagi masa hadapan diambilkira pada semua peringkat program LA21.
    xi.            Hasil Yang Nyata: Membuahkan hasil yang nyata supaya program Local Agenda 21 dapat dipertingkatkan dan dipastikan berterusan.
Text Box: 9.0 TAPAK-TAPAK PERINTIS PELAKSANAAN LOCAL AGENDA DI MALAYSIA 



Pada pertengahan tahun 1999, Jabatan Kerajaan Tempatan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah menjemput semua PBT di Malaysia supaya menyertai Projek Perintis LA21. Selepas penilaian dibuat berdasarkan minat dan kemampuan PBT yang memohon, PBT-PBT berikut telah dipilih untuk melaksanakan projek perintis LA21:
        i.            Majlis Perbandaran Miri
      ii.            Majlis Perbandaran Petaling Jaya
    iii.            Majlis Daerah Kerian
    iv.            Majlis Perbandaran Kuantan

Pilihan ini juga mewakili jenis dan lokasi PBT dalam negara, iaitu:
        i.            Majlis Perbandaran Miri bagi PBT-PBT Sabah dan Sarawak
      ii.            Majlis Perbandaran Petaling Jaya di kawasan tengah Semenanjung dan bagi PBT yang bersaiz besar dan mempunyai isu-isu perbandaran yang agak kompleks
    iii.            Majlis Daerah Kerian di utara Semenanjung dan bagi PBT-PBT peringkat daerah
    iv.            Majlis Perbandaran Kuantan di pantai timur Semenanjung dan bagi PBT-PBT yang bersaiz sederhana.



Pelaksanaan LA21 DBKL


10.1     ASAS PELAKSANAAN
Pelaksanaan program LA 21 oleh DBKL adalah berdasarkan hasil tindakan dari keputusan mesyuarat Program LA 21 Peringkat DBKL yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pentadbiran pada 21 September 2005. Mesyuarat tersebut menyatakan bahawa, DBKL perlu mengemukakan laporan kepada Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT) berkaitan pelaksanaan program LA 21 d I peringkat bandaraya Kuala Lumpur. Sehubungan dengan itu, DBKL mengambil langkah segera dengan melaksanakan program LA 21 melalui penyediaan format dan pelaksanaan program-program yang berkonsepkan LA21 seperti yang ditetapkan oleh KPKT. Perancangan dan pelaksanaan program LA21 mula giat aktif djalankan oleh DBKL pada tahun 2005.
Program LA 21 Kuaal Lumpur bermula pada tahun 2005. Dalam fasa pertama, tumpuan banyak diberikan kepada proses perancangan terutamanya membangunkan rangka dan system kerja dalam memandu arah dalam melaksanakan LA 21. Aktiviti utama dimulakan dengan pemahaman konsep LA 21 dan kaedah pelaksanannya serta penghayatan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 sebagai pelan pembangunan yang menggariskan hala tuju pembangunan Kuala Lumpur. Bagi memupuk keyakinan, pembinaan identity juga dititikberatkan dengan membina kenyataan misi, visi, slogan dan mencipta logo LA21 DBKL.
Tahun 2007 hingga tahun 2008 merupakan fasa kedua program LA 21 DBKL. Usaha-usaha mengenalpasti rakan kongsi serta pengukuhan penyertaan rakan kongsi dalam kumpulan jawatankuasa-jawatankuasa kerja yang berkaitan membantu menggerakkan program / projek LA 21 mengikut projek-projek di bawah tema yang ditetapkan. Dengan kejayaan ini, majlis pelancaran telah dilaksanakan pada Ogos 2007 bagi memperkenalkan program ini kepada lebih ramai pihak berkepentingan khususnya wargakota.
Kemajuan LA 21 DBKL dalam fasa kedua menunjukkan perkembangan yang positif dalam usaha mencapai wawasan untuk menjadikan Kuala Lumpur ‘sebuah Banda Raya Bertaraf Dunia’ menjelang tahun 2020. Selaras dengan konsep pembangunan mapan, pembangunan Kuala Lumpur juga perlu dihalakan kea rah mencapai keseimbangan di antara pembangunan ekonomi, fizikal, social dan pemulharaan alam sekitar. Penglibatan masyarakat merupakan salah satu elemen penting dalam proses penyediaan struktur berkenaan sehingga ianya Berjaya diwartakan pada November 2004.
Dengan kemajuan dan perkembangan yang baik, program LA 21 terus dipergiatkan lagi dalam fasa ke tiga pada tahun 2009-2010 dan fasa-fasa berikutnya. Aspek yang diberi penekanan adalah penilaian dan pemantauan untuk mengukur keberkensanan setiap program /projek LA 21 yang telah dilaksanakan berdasarkan indikator yang dikenalpasti. Dalam pada masa yang sama, beberapa projek baru akan mula dilaksanakan.
10.2     TEMA LA 21 DBKL
DBKL telah merekabentuk tema bagi pelaksanaan LA 21  dengan empat tema kesemuanya iaitu bandar raya bersih dan indah, bandar raya sejahtera, bandar raya selamat dan E-bandar raya. Setiap tema didefinisikan supaya pelaksananya akan memberikan impak dan justifikasi yang berkesan terhadapnya.
        i.            Bandar Raya Bersih Dan Indah:
Persekitaran Bandar bersih indah dan kemas serta teratur terutamanya di kawasan tumpuan awam. Pemeliharaan Bandar dan penekanan kepada alam sekitar seperti hutan, sungai dan persekitaran semulajadi.
      ii.            Bandar Raya Sejahtera:
Bandar yang sentiasa mewujudkan dan meningkatkan persekitaran dan tahap kesihatan masyarakat yang tinggi dari segi mental, fizikal, sosial dan rohani, serta mengembangkan sumber masyarakat/produktiviti yang membolehkan orang ramai saling membantu dalam menjalani segala aspek kehidupan dan dapat berkembang sehingga ke tahap maksimum. Selain itu, ianya perlulah mempunyai kemudahan perkhidmatan dan kesihatan yang komprehensif kepada masyarakat.Pada masa yang sama, ia perlu menampung keperluan asas masyarakat seperti makanan, pekerjaan, bekalan air dan persekitaran yang selamat. 
    iii.            Bandar Raya Selamat:
Didefinisikan sebagai sebuah Bandar yang bebas dari semua ancaman fizikal, social dan mental. Pada masa yang sama, tidak akan timbul suasana yang menggalakkan kejadian yang boleh mengganggu gugat kesejahteraan setempat. DBKL dan pihak yang berkenaan perlu memastikan bahawa penghuni Bandar raya sentiasa berada dalam keadaan yang paling selamat, sejahtera, sihat dan ceria. DBKL perlu mengadakan program-program yang terancang yang dibina untuk mewujudkan persekitaran fizikal yang boleh membantu mencegah jenayah yang berasakan prinsip “mencegah lebih baik dari merawat”.
    iv.            E-Bandar Raya:
Merupakan Bandar yang berteraskan pembangunan teknologi maklumat dengan penyediaan program bertujuan untuk merapatkan jurang digital antara masyarakat terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah dengan memberi tumpuan di kawasan perumahan awam di kawasan bandaraya Kuala Lumpur. Ianya bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan social dan meningkaykan jurang pendapatan penghuni bandaraya.
10.3     Cabaran Dalam Pelaksanaan LA21 DBKL          
                                i.            Memenuhi keperluan ekonomi, social dana lam persekitaran
                              ii.            Merumuskan visi berpandukan dengan kosensus
                            iii.            Menggabungkan semua segemen-segemen daripaa komuniti tempatan
                            iv.            Memikirkan dengan keseluruhan serta bertindak sepenuhnya
                              v.            Menubuhkan institusi yang melibatkan pihak-pihak pengerusi daripada sector yang berkenaan.
                            vi.            Memastikan segala projek yang telah dan akan dirancang dapat dilaksanakan dengan berterusan dan berkesan.



Penutup
Keberkesanan pelaksanaan Local Agenda 21 akan menjadi asas untuk mewujudkan
masyarakat yang mampan di kawasan bandar. Program LA21 yang dilaksanakan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. DBKL telah menunjukkan bahawa terdapat peningkatan dalam pengetahuan, sikap, kemahiran, aspirasi dan tingkah laku yang berkaitan dengan pembangunan lestari di kalangan orang-orang yang mengambil bahagian. Usaha-usaha untuk merealisasikan komuniti lestari memerlukan perancangan yang betul dan komitmen berterusan di kalangan banyak pihak yang terlibat untuk mencapai matlamat yang diingini sebagai negeri-negeri di
LA21.



Text Box: RUJUKAN 


Abdullah Mohamad Said, (1999), PENGURUSAN SUMBER DAN ALAM SEKITAR, Biroteks   
         ITM, Shah Alam.

Abdullah, S.A.(1980) KERAJAAN DAN PENTADBIRAN MALAYSIA, Cetakan Pertama,
         Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

D.A.M. Yunus, (2006), KAJIAN TERHADAP PELAKSANAAN POGRAM LOCALAGENDA
21 DI PERINGKAT PIHAK BERKUASA TEMPATAN KAJIAN KES: KAMPUNG BARU MELAYU MAJIDEE,.JOHORM BAHRU, Bachelor Of Science In Land Administration And Management, Fakulti Kejuruteraan Dan Sains Geoinformasi, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.

Haliza Abdul Rahman, (2005), EKOSISTEM HUTAN BAKAU DI SELANGOR: SATU

KAJIAN DARIPADA SEGI PELAKSANAAN DASAR BERKAITAN ALAM SEKITAR, Tesis PhD, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Hussain, A.A.(1991). KERAJAAN TEMPATAN-TEORI DAN PERANAN DI MALAYSIA,
Cetakan Pertama, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka

Ministry of Housing and Local Government Malaysia (2002), BUKU PANDUAN DAN KAJIAN
KES LOCAL AGENDA 21 MALAYSIA.


SUMBER INTERNET:
Local Agenda 21 di Malaysia, http://www.mdks.gov.my/v2/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=313,  [Online] Dilayari pada: [12 Sept 2015,2.30pm]





http://www.dbkl.gov.my/la21kl/module/media/eberita/keratan_akhbar/TheStar_13ogos_2010.JPG

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguOg-gdvrzzeYk1m7ZmMdMByXHV_Sh1gs5Xovv54ZxN7IDLZd8xaAP3NV35GLyEqW-uvYkGjnu4M4dvREGavgy-_6bOCJsmNKLCPzNShDSaublVOK6YRqGq-rCCbdvCP8qlGDo9vL6xX5g/s1600/06-30-11+b.jpg






http://reader11.docslide.net/store01/html5/342015/5571f2ef49795947648d4756/bg6.png


[1] Sumber: World Commissions On Environment And Development, 1987)
[2] Terdapat enam proses pelaksanan Program LA 21 iaituwawasan masyarakat, usaha sama, kajian isu bersama masyarakat,  merumus pelan tindakan, pelaksanan dan pemantauan dan penilaian dan maklum balas,
[3] Empat agenda LA 1 ialah pengawalan pencemaran (kitar semula, pengurangan sisa pepejal), kebersihan (persekitaran), integrasi nasional dan bandar selamat (keselamatan).

No comments:

Post a Comment