PERKEMBANGAN DASAR FISKAL DI MALAYSIA
Peranan
sektor awam di Malaysia boleh dibahagikan kepada tiga fasa utama. Semasa
tahun-tahun 1950-an dan 1960-an, fokus strategi pembangunan negara adalah untuk
mengurangkan kebergantungan kepada eksport getah dan bijih timah. Ia bertujuan
mengukuhkan asas ekonomi dan meningkatkan kestabilan ekonomi. Perbelanjaan sector
awam digunakan bagi menyediakan infrastruktur asas dan kemudahan
kemudahan bagi mengerakkan pengeluaran sektor swasta. Program untuk
memodenkan sektor pertanian dan menggalakkan pembangunan industri telah
dilancarkan sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan ke
arah
pembangunan ekonomi dan sosial yang terancang. Jika diukur dari segi
pertumbuhan ekonomi, polisi-polisi berkenaan dapat dikatakan sebagai berjaya.
Kadar pertumbuhan ekonomi yang tinggi telah dicapai pada dekad yang pertama.
Dalam tempoh 1960 hingga 1965, kadar purata pertumbuhan benar Keluaran Dalam
Negara Kasar (KDNK) ialah 5% setahun. Ia meningkat kepada 5.4% setahun bagi tempoh
1966–1970.
Corak
perbelanjaan awam berubah sejak 1970-an akibat daripada rusuhan kaum yang
berlaku dalam tahun 1969. Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah digubal untuk
mengurangkan ketidakstabilan antara kaum telah memperkenalkan dimensi baru bagi
perbelanjaan kerajaan. Selain bertujuan meningkatkan pertumbuhan ekonomi,
kerajaan juga berhasrat mencapai agihan kekayaan yang lebih saksama. Hasilnya, kerajaan
telah menjadi peserta ekonomi yang aktif bagi menyediakan asas ekonomi
produktif yang dikehendaki. Penglibatan langsung sektor awam telah meningkat
sepanjang tempoh 1970-an. Ia dapat dilihat melalui nisbah jumlah perbelanjaan
awam kepada KNK yang meningkat daripada 29% dalam tahun 1970 kepada 40% pada
tahun 1979. Di samping itu, defisit sektor awam dan hutang kerajaan juga
meningkat dalam tempoh tersebut. Kedudukan perbelanjaan awam yang melebihi
hasil awam ini dapat anda perhatikan melalui Rajah
9.5 dalam bab yang lepas. Sepanjang tahun-tahun
1970-an, aktiviti-aktiviti fiskal kerajaan telah dilaksanakan dalam
persekitaran pertumbuhan ekonomi yang kukuh dan stabil walaupun suasana
perdagangan dunia pada masa itu kurang stabil disebabkan kejutan minyak (oil shocks) dan kadar inflasi yang
tinggi. KDNK benar Malaysia telah meningkat daripada 7.3% setahun dalam tempoh
1971–1975 kepada 8.5% setahun bagi tempoh 1975–1980. Dekad 1980-an menandakan
fasa yang agak berbeza bagi pembangunan ekonomi negara. Kebanyakan negara
industri utama di dunia mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk. Justeru itu,
ekonomi Malaysia juga mula mengalami kejatuhan akibat daripada polisi-polisi counter-cyclical yang diputuskan
oleh kerajaan. Tempoh 1981–1985 menyaksikan peningkatan yang tinggi bagi perbelanjaan
awam. Rajah 9.1 dalam
bab 9 menunjukkan nisbah perbelanjaan awam kepada KDNK yang tinggi pada masa
itu. Sekiranya dalam tempoh 1970-an imbangan pembayaran menunjukkan lebihan,
kini anda dapat menyaksikan angka negatif CT HAJAR AINI DATO MAT REJAB mula ditunjukkan. dan luar negara.
Keadaan ini memberikan tekanan ke atas pasaran modal tempatan dan menyebabkan
negara menanggung beban hutang luar yang tinggi. Pada peringkat mikro, polisi
fiskal mengecut yang diamalkan pada tahun 1982–83 telah memberikan kesan
negatif kepada pasaran buruh dan modal. Pengurangan perbelanjaan kerajaan yang
begitu besar telah menjejaskan kadar pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan kadar
pengangguran. Kejatuhan harga komoditi di pasaran antarabangsa telah semakin
memburukkan keadaan kemelesetan yang dialami sejak 1985–86.
Prestasi
ekonomi Malaysia bagi dekad 1990-an CT HAJAR AINI DATO MAT REJAB adalah membanggakan dengan catatan kadar
purata KDNK sebanyak 8% setahun sehinggalah negara-negara Asia Timur mengalami
krisis kewangan pada pertengahan tahun
1997.
Hasilnya, KDNK benar mengecut buat pertama kalinya semenjak tahun 1985.
Kelembapan ekonomi yang dialami menyebabkan permintaan agregat berkurangan dan
sektor-sektor seperti pembin an dan perkilangan terjejas. Aktiviti ekonomi yang
lembap dan kejatuhan pendapatan boleh guna benar telah menyebabkan penurunan
permintaan bagi import. Dengan kejatuhan jumlah import yang besar dan peningkatan
eksport yang kecil, akaun semasa dalam imbangan pembayaran telah mencatatkan
lebihan sebanyak RM15 juta dalam separuh penggal 1998. Ini merupakan catatan
lebihan yang pertama sejak
tahun
1989.
Selepas
mencatatkan lebihan fiskal yang kukuh sejak tahun 1993, kedudukan kewangan
kerajaan persekutuan telah mengalami deficit dalam tahun 1998. Hal ini berlaku
disebabkan kesan kelembapan aktiviti ekonomi ke atas hasil kerajaan dan juga
tindakan kerajaan meningkatkan CT HAJAR AINI DATO MAT REJAB perbelanjaan kerajaan dengan banyak untuk
menggiatkan ekonomi supaya tidak terperangkap dalam kitaran kemelesetan yang
berpanjangan. Kerajaan telah mengubah
pendekatan polisi fiskal yang digunakan daripada
polisi belanjawan berimbang kepada polisi fiskal mengembang. Peningkatan ketara
adalah dari segi perbelanjaan pembangunan iaitu sebanyak 23% dalam tahun 1998
yang mana ia termasuk perbelanjaan bagi membantu golongan berpendapatan rendah
dan juga bagi membantu syarikat-syarikat tempatan yang menghadapi masalah
serius semasa krisis ini.
No comments:
Post a Comment